• best color for kids p banner - تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ ها بر کودکان

رنگ ها معجزه می کنند!
شاید باورتان نشود؛ اما رنگ ها می توانند معجزه کنند! رنگ ها بر حالات روحی و خلق و خو بسیار تاثیرگذارند و حتی انتخاب رنگ ها می تواند زوایای پنهای شخصیت هر فرد را به طور نسبی آشکار کند؛ حتی در پاره ای اوقات، رنگ ها می توانند اختلالات شخصیتی یا جنبه های مثبت هر فرد را کشف کنند. این تاثیرگذاری به حدی است که باید در انتخاب آن ها بسیار هوشمندانه عمل کنیم.
ناگفته نماند که تحلیل رنگ ها می تواند کمی پیچیده باشد و انتخاب آن و تاثیرگذاری آن، به زمان، مکان، وسعت، شیء انتخابی و عوامل دیگر بستگی دارد. در نظر داشته باشید که این هوشمندی در انتخاب برای کودکان دلبندمان باید چندین برابر باشد؛ چراکه هر تاثیر روانی در کودکی می تواند تبعاتش را در بزرگسالی نشان دهد. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به تاثیر رنگ ها بر کودکان پرداخته ایم. با ما همراه باشید!

best color for kids p 02 - تاثیر رنگ ها بر کودکان
best color for kids p 03 - تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ قرمز بر کودکان

رنگ قرمز نسبت به تمام رنگ های دیگر، از دامنۀ تاثیرگذاری و غلبۀ بیشتری برخوردار است! طبق بررسی های علمی، مشاهده شده است که رنگ قرمز در مقایسه با آبی، تأثیر تحریک کنندگی بیشتری بر فعالیت بصری و عملکرد سیستم عصبی خودمختار دارد.
رنگ قرمز، در همان نظر اول جلب توجه می کند و  جلوۀ سایر رنگ ها را مخدوش می سازد. پویایی و تحرک رنگ قرمز بسیار بالاست، البته با افزودن رنگ سفید، به صورتی تبدیل می شود و پویایی و غلظت اثر آن کاهش می یابد و با افزایش این سفیدی، طیف های ملایم تر و آرام تری به دست می آید؛ به همین دلیل، از استفادۀ رنگ قرمز به تنهایی بر دیوار اتاق کودکان باید دوری کرد.

به دلیل تأثیر قوی و تم گرم قرمز، از این رنگ می توانید به عنوان لهجه در اتاق کودکان بهره ببرید و با رنگ های بژ، آبی و قهوه ای، ترکیب کنید.
در نظر داشته باشید که استفاده از رنگ قرمز تند در اتاق کودکی که از آن برای مطالعه، بازی با دوستانش و استراحت کردن استفاده می کند، می تواند تأثیر منفی بر کودکتان بگذارد. کودکان در اتاقی که با رنگ قرمز شدید رنگ آمیزی شده است، احساس تنش، اضطراب و پرخاشگری می کنند.

تاثیر رنگ زرد بر کودکان

رنگ زرد در میان جدول رنگ ها، شادترین رنگ به شمار می آید. زرد، نشان دهندۀ خرد و مهربانی است. رنگ زرد، گرما، شادی، اشتیاق، سرگرمی و الهام را از خود ساطع می کند. تأثیر رنگ زرد به اندازۀ قرمز، شدید نیست. رنگ زرد، به نسبت قرمز روشن تر است و به همین دلیل، طراوت بخشی بیشتری دارد و حس سرزندگی بیشتری را القا می کند.
به طور نمادین، رنگ زرد نشان دهندۀ روشنایی روز و ارتباط معنوی است. با توجه به اینکه رنگ زرد بر حافظه، انگیزه و توجه نیز تأثیر می گذارد، برای استفاده در اتاق کودکان مناسب است؛ با این حال، استفاده زیاد و گسترده از آن ممکن است باعث ایجاد تنش و عصبانیت شود.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده زیاد از رنگ زرد می تواند باعث  شدت گریه نوزادان شود. با استفاده از رنگ زرد در ترکیب با آبی و سبز در اتاق نوزادان می توان محیط های آرامتر و آرام تری را برای کودکان ایجاد کرد.

best color for kids p 04 - تاثیر رنگ ها بر کودکان
best color for kids p 05 - تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ آبی بر کودکان

رنگ آبی از تمام جهات در مقابل رنگ قرمز قرار دارد. در حالی که رنگ آبی، شفاف و سرد است، رنگ قرمز، مات و گرم است. از نظر روانشناسی، طبیعت سرد و آرامش بخش آبی، نقطۀ مقابل گرمابخشی و هیجان انگیزی قرمز است. آبی برخلاف رنگ قرمز، دمای بدن، فشار خون و شمارش نبض را کاهش می دهد. رنگ آبی به دلیل ماهیت ذاتی خود، مانند رنگ آسمان و اقیانوس، احساس رضایت، وسعت و راحتی را در وجود زنده می کند.
با نزدیک شدن تنالیتۀ آبی به طیف تیره، این رنگ می تواند به رنگی منفی تبدیل شود؛ به عبارتی، هرچه سیاهی آن بیشتر شود، ممکن است منجر به ایجاد حس افسردگی و مالیخولیایی شود. آبی، رنگی است که پیشنهاد می شود از آن به طور گسترده در اتاق کودکان استفاده شود؛ به خصوص در مهد کودک ها، به آرامش نوزاد و خواب راحت او کمک می کند؛ همچنین به راحتی قادر است کودکان فعال و پر جنب و جوش را به آرامش برساند؛ اما برای متعادل سازی سردی آن، بهتر است این رنگ را با قرمز یا زرد یا هر دوی آن ها ترکیب کنید.

تاثیر رنگ سبز بر کودکان

از نظر روانشناسی، رنگ سبز نمادی از سلامت است و تأثیر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد. رنگ سبز یادآور آرامش و سکوت است. با توجه به اینکه عدسی چشم هنگام نگاه کردن به رنگ سبز روی شبکیۀ چشم متمرکز می شود، آرامش بخش ترین رنگ به شمار می آید. رنگ زرد در سبز، شخصیت زیبایی به این رنگ می بخشد؛ در حالی که رنگ آبی، آن را گرم و دلنشین می کند. سبز روشن، فشار را کاهش می دهد. به صورت نمادین، سبز نشان دهندۀ قدرت طبیعت و زندگی است و به همین دلیل، طبیعی ترین آرامش بخش و متعادل کننده در نظر گرفته می شود. رنگ سبز باعث کاهش تنش و اضطراب می شود.
این رنگ را به راحتی می توان در مهدکودک ها و اتاق های کودکان و نوجوانان استفاده کرد. استفاده از رنگ سبز در مهدکودک، ایجاد آرام و خوابی راحت را برای نوزاد تضمین می کند. وقتی از رنگ سبز با رنگ های زرد بیشتر استفاده می شود، ذهن را شفاف تر می کند؛ بنابراین می تواند در اتاق نوجوانانی که به تحصیل مشغول اند مورد استفاده قرار گیرد و به تقویت حافظه، آرامش و موفقیت شان در تحصیل کمک کند. آرامش رنگ آبی و روشنی ذهنی به دست آمده از رنگ زرد، تأثیر مثبت و بی نظیری  بر کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

best color for kids p 06 - تاثیر رنگ ها بر کودکان
best color for kids p 07 - تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ نارنجی بر کودکان

رنگ نارنجی در مقایسه با قرمز، رنگ آرام تر و کم هیاهوتری است؛ به عبارتی، رنگی ساده تر به شمار می آید. نارنجی، نمادی از شادی، اجتماعی بودن و طبیعتی برون گراست. این رنگ، هیجان رنگ قرمز و انرژی زرد را در خود دارد. نارنجی برای غلبه بر خستگی، رنگی ایده آل است، گرما را در فضا منتشر می کند، اشتها را افزایش می دهد و انرژی فوق العاده مطبوعی به اطراف پخش می کند. هنگامی که اشباع  نارنجی کم است، انرژی آن می تواند کمتر باشد.
این رنگ برای استفاده در اتاق کودکان درونگرا که در معاشرت مشکل دارند، رنگی مناسب و ایده آل است. نارنجی از نظر فیزیکی، نشان دهندۀ اعتماد به نفس، استقلال و تا حدودی، رقابت است. اگر یک اتاق تفریحی جداگانه در خانه شما وجود دارد و کودک دلبندتان وقت خود را با دوستانش در آنجا می گذراند، به راحتی می توانید از سایه های نارنجی در آن استفاده کنید.

تاثیر رنگ بنفش بر کودکان

رنگ بنفش، ترکیبی از قرمز و آبی است که از نظر فیزیکی و روانی، متضاد یکدیگرند. سایه های مختلف بنفش، یادآور شکنندگی، ظرافت و ثروت است؛ با این حال، گاهی اوقات برخی از سایه ها می توانند نگران کننده باشند.
بنفش، قسمتی از مغز را که با خلاقیت در ارتباط است، تحریک می کند؛ در عین حال، دارای اثر آرام بخشی است. بنفش، رنگی است که در طیف ها و تن های متفاوت وجود دارد و به طور کلی، رنگی سحرانگیز و پیچیده است. دختران، صورتی و بنفش را بسیار دوست دارند.
رنگ بنفش برای کودکان بسیار مناسب است و به راحتی می توان آن را در اتاق کودکان پیش دبستانی که معمولاً در فعالیت های خلاقانه شرکت می کنند، استفاده کرد؛ همچنین اتاق های به رنگ بنفش، مهارت های تحصیلی دختران را نیز ارتقا می بخشد. با توجه به اینکه بنفش و سایه های مختلف آن، به آرامش جسمی و روحی نیز کمک می کنند، می توانند در اتاق کودکان بیش فعال و بسیار پر تحرک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

best color for kids p 08 - تاثیر رنگ ها بر کودکان
best color for kids p 09 - تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ صورتی بر کودکان

صورتی که ترکیبی از رنگ قرمز و سفید است، از نظر فیزیکی، تأثیری مثبت بر جسم می گذارد و آرامش بخش و گرم است. این تنها رنگ روشن قرمز است که نام منحصر به خود را دارد. تم روشن رنگ های دیگر، فقط صفت روشن را به خود می گیرند؛ مانند سبز روشن یا آبی روشن.
رنگ صورتی از نظر روانشناسی، یک رنگ قوی است، همچنین نشان دهنده تداوم موجودات زنده و زنانگی است. صورتی می تواند اثر عمیقاً آرامش بخشی داشته باشد یا حسی خسته کننده و سرکوب کننده را القا کند؛ به عبارتی، برای استفاده از رنگ صورتی باید هوشمندانه عمل کرد.
استفاده بیش از حد از رنگ صورتی در اتاق کودکان خجالتی و درونگرا، مناسب نیست؛ زیرا این رنگ کم انرژی است و می تواند منجر به درون گرایی بیشتر این نوع کودکان شود. رنگ صورتی با ادغام رنگ قرمز می تواند ترکیب مناسبی باشد و به راحتی در اتاق کودکان مورد استفاده قرار گیرد و احساس گرما و آرامش را در فضا برمی انگیزد.

تاثیر رنگ قهوه ای بر کودکان

قهوه ای، رنگی است که با طبیعت و جهان ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ زمین، خاک و کوه ها، در طیف های قهوه هستند و این رنگ به شدت قابل اعتماد ، گرم و مثبت است. برخلاف رنگ مشکی، بسیاری از مردم این رنگ را قابل اعتماد و حمایتی می دانند. قهوه ای می تواند به طور خاص در اتاق نوجوانان استفاده شود. با توجه به اینکه رنگ قهوه ای، تحت تأثیر انرژی قرمز و زرد و جدی بودن رنگ مشکی است، می تواند در ایجاد احساس مسئولیت و محافظت در نوجوانان، بسیار موثر باشد. این رنگ با اراده و تملک همراه است و در عین حال، به خلق و خو آرامش می بخشد.
در اتاق هایی که نورگیر است و تابش خورشید، با خیال راحت می توانید قسمتی از دیوار را با این رنگ، تزیین کنید؛ علاوه بر این، رنگ های بژ و ابریشمی را می توان در مهد کودک ها با هم استفاده کرد؛ چراکه باعث ایجاد احساس اعتماد به نفس می شود و آرامش بخش است.

best color for kids p 10 - تاثیر رنگ ها بر کودکان

سخن آخر

در این مقاله از تصویرگران پویااندیش به بررسی رنگ ها و تاثیر آن بر کودکان پرداختیم؛ چراکه هر نکته ای می تواند در رشد و بهبود عملکرد رفتاری و شخصیت سازی کودکان تاثیرگذار باشد و باید بگوییم که رنگ ها هم از تاثیر فوق العاده ای بر روح و جسم برخوردارند و می توانند نقشی کلیدی در زندگی و لحظات بازی کنند.

Rate this post

مطالعه بیشتر

اقلیم و معماری
نورپردازی داخلی
تزیین سقف اتاق کودک
دکوراسیون آشپزخانه کوچک
چه ارتباطی بین طراحی داخلی و معماری داخلی وجود دارد؟
طراحی حیاط و پاسیو
آکوستیک در طراحی داخلی
ویژگی‌ های دکوراسیون مناسب برای دیوار اتاق ناهارخوری
دکوراسیونی ارزان جدید و چشم‌ نواز با استفاده از وسایلی که از قبل داریم
8 روش جذاب برای استفاده از گل در محیط داخل خانه
باورهای غلط درباره‌ی مبل‌‌های چرمی + چند نکته مفید
طراحی لنداسکیپ برای باغ و فضاهای سبز مسکونی
تفاوت طراحی آشپزخانه فرانسوی با انگلیس
دکوراسیون داخلی منزل
چطور یک میز عسلی مناسب انتخاب کنیم؟
طراحی لند اسکیپ برای باغ و فضاهای سبز مسکونی
نکاتی در مورد دکوراسیون اتاق نشیمنِ دارای پلانِ باز
طراحی کابینت آشپزخانه
7 اشتباه رایج در نورپردازی داخلی
5 دلیل برای اینکه طراحی ساختمان از همیشه مهم تر شده است
دکوراسیون داخلی پذیرایی
LiveSync For Rhino رابطی برای راینو و لومیون
مواد هوشمند : رنگ های هوشمند
16 نکته‌ طراحی دکوراسیون اتاق پذیرایی
طراحی داخلی چیست ؟
اسکچ آپ یا تری دی مکس
10 وسیله ضروری اتاق خواب
مشاوره رایگان دوره های آموزشی : 05 05 58 22 - 587 587 22
+